in ,

O mamă ia atitudine față de neregulile din școala românească: ”Viața nu înseamnă doar fișe. Viața înseamnă și joacă”

Andreea, ”om și mamă imperfectă, dar perfect împăcată cu sine” (așa cum se descrie), ia atitudine, într-o scrisoare adresată simbolic școlii, față de programul încărcat și privarea de joacă a elevilor din sistemul românesc de învățământ. Andreea vorbește din perspective mamei lui Rareș, un băiețel inocent pe care nu îl vrea înfrânt de conformism și de regulile unui sistem considerat, nu de puțini, prea rigid și suprasaturat de sarcini inutile. Rândurile Andreei, postate pe creștemoameni.ro, au suscitat zeci de comentarii, în special de la părinți care împărtășesc opiniile autoarei.

Vă redăm, mai jos, textul integral al scrisorii:

Draga scoala,

Eu sunt Andreea si sunt mama lui Rares, un baietel vesel, empatic si plin de viata. Iti scriu ca sa iti spun ca mi-ar placea ca tu sa mi-l dai inapoi, cel putin la fel de bun si frumos cum ti l-am dat eu tie.

Sa iti explic: Rares e un om, chiar daca are putini ani, e un om, trateaza-l ca atare! Tine cont ca omul are propriile nevoi si sentimente si nu le face sa para lipsite de importanta, caci un om adult care nu stie sa isi cunoasca si sa-si respecte nevoile si sentimentele e un om pierdut si trist.

Rares are o viata de trait. Rares nu are o scoala de trait, ci o viata. Si viata nu inseamna doar fise. Viata   inseamnna si joaca (sau mai ales joaca la varste mici). Viata inseamna sa mai participe si la lectii de teatru, daca asta ii place, viata inseamna sa mai si gateasca, sa mai si sape in gradina, sa se mai urce si in copaci, sa mai construiasca iglu-uri si sa se ascunda in zapada, sa mai socializeze cu oameni. Cand sa faca toate astea, draga scoala, cand tu ii ocupi 8 ore pe zi cu “studiu”, doar asa de dragul inertiei?

Rares se iubeste pe el asa cum e. Are incredere in el, are stima de sine si nu incearca sa braveze doar de dragul comparatiilor si evaluarilor din care e musai sa iasa invingator. Nu ii anihila stima de sine, nu ii omori curajul de a fi el si nu mai avea pretentia sa fie bun la toate, asa cum incerci prin vesnicele tale comparatii! Nu pune presiune pe el! Lasa-l sa isi traiasca frumos copilaria si iti promit eu ca isi va trai frumos si restul vietii. Rares e curios si curajos sa afle lucruri noi, sa experimenteze, sa creeze. Lasa-i timp sa faca asta! Lasa-i timp sa fie curios, pentru ca, vezi tu, daca ii ocupi tot timpul cu sarcini impuse, nu mai are cand sa isi satisfaca si curiozitatile si incet, incet o sa dispara.

Si nu uita, ca mama lui Rares nu e eleva ta. Daca ti-ai asumat fapul ca imi educi copilul (ca tot mi l-ai luat fortat), apoi educa-l! Dar, vezi tu, la ora asta tu nu educi pe nimeni. Tu doar stabilesti directii si te bazezezi pe parinti sa iti urmeze directiile, iar daca ei nu pot sa iti plateasca profesorii suplimentar sa faca lucrurile pe care nu sunt in stare sa le faca la scoala. (ca nu au timp, ca nu au cu cine, sau ca pur si simplu sunt absurde si nepotrivite caracteristicilor varstelor carora se adreseaza). Mama lui Rares are si ea o viata de trait. Si de muncit pentru trait. Si de facut viata un pic mai frumoasa pentru ea si pentru copilul ei.

Si nu in ultimul rand, apleaca-te, draga scoala, si asupra oemenilor pe care i-ai desemnat sa isi puna amprenta asupra vietii copilului meu. Si ei sunt oameni, sa stii. Si e necesar ca ei sa fie echilibrati emotional, sa fie liberi de frustrari. Nu mai pune presiuni absurde pe ei. Ajuta-i!  Ajuta-i, dar nu ii obliga. Ajuta-i sa fie curajosi in primul rand, caci asta este o valoare pe care mi-as dori sa o transmita ei copilului meu. Nu-i mai forta sa le transmita copiilor doar frica de esec. Nu stiu daca realizezi, dar tu, scoala draga, functionezi pe insuflarea si cultivarea fricii.

Nu stiu daca tu te-ai gandit vreodata ce fel de adulti iti doresti sa iasa din “mana” ta… Dar eu m-am gandit. Si mi-ar placea asa: sa fie curajos, vesel, sa isi asume actiuni, fiind perfect constient de consecinte, sa aiba stima de sine, sa se accepte asa cum e, sa fie autodidact, sa fie vesnic curios si creativ, sa fie independent (si nu obedient), cu putere de decizie fara a necesita vesnice confirmari de la altii. Ia spune-mi, prin practicile si metodele tale de azi, copilul meu va fi la fel dupa ce termini tu cu el?
Nu, nu vreau sa imi educi copilul ca sa traiasca perfect adaptat la lumea asta trista si rea, vreau sa imi educi copilul in asa fel, incat el sa construiasca o lume mai buna si mai frumoasa.

Andreea, mama lui Rares

Articol publicat de Laurențiu Barbu

Promovarea memoriei colective pentru conservarea identității românești!

7 Comments

  1. Alarmati de aceasta sunt majoritatea parintilor.Am lucrat in sistem si m-am luptat pentru a face lectiile mai atractive si mai putin stufoase.Nu am reusit prea multe.Cauzele sunt multiple;lipsa de curaj pentru o reforma adevarata,programa inadecvata,rigiditatea unor c. didactice,salarii mici,lipsa unor investitii serioase in invatamant,absolventi de facultate slab pregatiti,etc.Urmarile sunt:elevii urasc scoala,absolventi tot mai sab pregatiti si lipsiti de interes pt. perfectionare,stres in randul parintilor si al profesorilor,cresterea nr. de semianalfabeti etc

  2. scoala din ziua de azi ,mai ales in clasele 1-4 ,este de fapt scoala pentru parinti . Cum poti sa-i dai unui copil atatea teme de facut in timpul de dupa scoala ? cand sa le faca ,cand mai are timp sa respire ,sa se joace ? in felul asta scoala devine ptr. copil ceva odios ,….si sarmanii parinti care in loc sa-si faca treaba ce o are in casa sau sa faca o plimbare cu copilul ,trebuie sa lase totul si sa si ajute copilul la lectiii. Si asta numai in romania caci in alte tari asa ceva nu exista !In alte tari copilul este CONSIDERAT copil nu robot care sa asimileze toate prostiile impuse de invatamant .Copilul trebuie sa se joace ,sa faca sport sau sa aiba timp de pasiunile pe care le are

  3. Jos pălăria pentru această mamă! Poate că nu sunt părinte, dar am fost și eu copil și am trecut prin ceea ce a menționat doamna în scrisoare. Profesorii au ținut cu bătăușii și le-a păsat mai mult de prestigiu decât de ce voi face în viitor. Mi-a impus o grămadă de prostii care acum am realizat că sunt inutile. Am aflat la puțin timp după absolvire (masterat în traduceri) că diploma nu este suficientă și că sunt obligată să dau o grămadă de bani pe o chestie numită autorizație numai ca să fiu acceptată pe piața muncii. Să nu le fie cu supărare, dar mi-au dat impresia că toate studiile pe care le-am făcut au fost o pierdere de timp și energie. Nu mai spun financiar. Așa se vor simți și acești copii după ce s-au spetit atâta să memoreze atâtea chestii în anii de școală. Vor fi dezamăgiți să afle că realitatea este cu totul altceva decât ce li s-a spus la școală. Toate acestea datorită unui sistem bolnav și învechit. Stricător de caractere și creator de sclavi în loc de oameni creativi, independenți, cu încredere în propriile forțe și descurcăreți.