in ,

Primul tramvai bibliotecă din România circulă la Iași

La Iași s-a inaugurat „prima bibliotecă în mișcare” din România. Este vorba de un tramvai transformat într-o bibliotecă mobilă, pictat pe exterior cu figurile marilor scriitori ai literaturii romane. Proiectul aparține Regiei Autonome de Transport Public Iași care a pus la dispoziția Asociației Tramclub Iași tramvaiul care are ca scop încurajarea lecturii, o invitație adresată locuitorilor orașului la câteva momente petrecute în compania unei lecturi.

Demersul este cunoscut oficial sub denumirea de „Biblioteca din tramvai” și îi invită pe ieșeni nu numai să citească cărțile din tramvai, dar să și doneze pentru a mări numărul volumelor ce se vor plimba pe străzile orașului. Proiectul își propune și popularizarea cititului în rândurile tinerilor, o invitație de a lăsa telefonul mobil sau tableta în repaos pentru câteva minute, sau de ce nu, câteva ore.

Traseele pe care circulă biblioteca mișcătoare sunt 1, 13, 8 și 3.

“Ideea a apărut în urmă cu aproximativ o lună, la inițiativa domnului Eugen Benea, iar de atunci a fost o mare alergatură după aprobări și sponzorizări. În cele din urmă, am reușit să facem acest proiect posibil și să aducem cărțile în tramvai, sub forma unei biblioteci care este disponibilă pentru toată lumea.” a declarat Cristina Albu de la Asociația Tramclub Iași.

“Este o idee cât se poate de bună, pentru că oamenii au uitat cât de important este să citești cărți și nu reviste, articole pe net sau Facebook. Numai prin astfel de cărți poti să te autoeduci și să te autoconstruiești”, spune Andreea, una dintre primele cititoare ale cărților din “biblioteca mobilă”.

Cu 110 ani în urmă, firma AEG din Berlin, ca urmare a câştigării licitaţiei din 18 septembrie 1897, a început construirea şi exploatarea reţelei de tramvaie din Iaşi. La 1 martie 1900 a fost dată în exploatare prima linie, “de la Gară până la Hală. În acelaşi an s-au inaugurat: traseul Păcurari – Hală, linia dintre Hală şi Socola, respectiv Hală şi Nicolina, linia spre Copou (până la Regimentul 13 Dorobanţi), linia Gară – Abator, iar în 1901 a fost dat în exploatare traseul Târgu Cucu – Sărărie, prelungit în 1907 până la Copou prin actuala stradă Triumf. La definitivarea reţelei de tramvai în 1901, Iaşul se situa pe primul loc ca lungime de reţea (17,307 km) între cele cinci oraşe din ţară care au introdus tramvaiul electric între 1894 şi 1901. Structura finală a traseelor era următoarea: linia 1: Copou – Socola, linia 2: Păcurari – Nicolina, linia 3: Gară – Abator, linia 4: Târgu Cucu – Sărărie – Copou.”

Ieșenii erau astfel printre primii români care aveau posibilitatea să vadă și să călătorească cu un tramvai electric. Datorită liniilor de tramvai, orașul a suferit schimbări: străzile au fost lărgite și a început și pregătirea pentru electrificare.

Inginerul Dorian Geba, asistat de echipa sa, a restaurat în 1998, două vagoane AEG, respectând modelele celor care au circulat în Iaşi la începutul secolului XX. Azi, „tramvaiul de epocă”, este recunoscut ca una din atracţiile turistice ale orașului, circulând pe una dintre cele mai vechi rute: Copou – Tg Cucu.

Tramvaiul de lemn

Sursa: cunoastelumea.ro

Articol publicat de Laurențiu Barbu

Promovarea memoriei colective pentru conservarea identității românești!