in

TOPUL OBIECTIVELOR TURISTICE DIN ORAȘUL GIURGIU

Pentru că este situat aproape de București, orașul Giurgiu a fost pentru noi o opțiune bună pentru a petrece o zi frumoasă de primavară. Acesta mi se pare anotimpul cel mai potrivit pentru a vizita acest oraș, fiind perioada în care la munte se topesc zăpezile, iar marea înca nu-ți oferă toate avantajele ei. Este și perioada când acest drum nu este tranzitat de cei ce merg la ski în Bansko sau la plajele bulgarești și când malurile Dunării sunt curate și liniștite.

Chiar daca ne-am mai oprit la o masa pescareasca pe faleza Dunarii a orasului Giurgiu si cand ne-am intors din drumurile noastre din Bulgaria, Turcia si Grecia, am ajuns aici si in mod special pentru a ne relaxa pe malurile batranului fluviu si pentru a vizita principalele obiective turistice ale orasului: Muzeul Judetean Teohari Antonescu cu exponatele sale unice, vechiul Turn cu Ceas, un fost minaret de geamie, o biserica pictata de Gheorghe Tattarescu si una transformata din geamie in biserica crestina.

MUZEUL JUDETEAN “TEOHARI ANTONESCU” din Giurgiu poarta numele unui arheolog si istoric roman si este gazduit de o cladire monument istoric, fosta Prefectura ridicata la sfarsitul anilor 1800.

Linia Dunarii si bogatia solului a incurajat populatiile agricole sa se stabileasca aici, motiv pentru care, la muzeele oraselor de langa Dunare, Calarasi, Braila, Galati, Drobeta am gasit cele mai frumoase exponate preistorice. La muzeul din Giurgiu m-a impresionat Vasul “Cu Indragostiti”, un vas vechi de peste 4000 de ani. Acesta este unic in lume prin forma sa, avand pe fundul sau doi indragostiti. Am mai apreciat apoi un vas zoomorf cu cap de rata, un vas cu forma de om si mai multe vase cu frumoase modele specifice culturii Gumelnita.

Impresionante au fost si dimensiunile dintilor de mamut, o colectie de briciuri din epoca fierului, pecetele originale de pe tratatele de alianta intre Mircea cel Batran si regele ungar, trepte de urcat in sa, pusti si sabii lucrate cu pietre pretioase.

M-am oprit sa admir si o sabie de Toledo, sabii cu moto-ul Casei Regale “Nihil sine Deo”, un interesant scut lucrat cu scene de lupta, o cutie cu o maimuta cu turban pe cap si un tezaur cu primele monezi emise pe teritoriul Tarii Romanesti, asa cum am vazut si la Muzeul BNR si Muzeul Severeanu din Bucuresti.

Am descoperit si o carte despre romani scrisa de Karl Marx, un tablou pictat de Regina Maria si mai multe picturi cu scene de lupta, cu satul romanesc si cu un ursar in mijlocul multimii.

Inedite au fost si lucrarile de arta facute in tuburi de obuze si grenade, precum si cele realizate in metal reprezentant teme de razboi.

Am gasit aici o expozitie se servetele, o miniatura dupa “Ultima Grenada” din fata Garii Busteni si o sculptura a lui Tudor Vianu, poet si critic literar nascut in Giurgiu. Opera a fost realizata de Milita Patrascu, renumita scultptorita romana, o eleva a lui Brancusi, pe care am mai intalnit-o la mausoleul Octavian Goga de la Ciucea, la Muzeul Zambaccian, in Parcul Cismigiu prin sculptura lui Alexandru Odobescu, la Casa Memoriala George Bacovia, in Constanta si mozaicul Fantanii Miorita din capitala.

Tot orasul Giurgiu l-a dat si pe marele pictor roman, Nicolae Darascu, artist care a pictat in special peisaje marine din Dobrogea, Delta Dunarii, Venetia si chiar Saint Tropez. L-am retinut prin tabloul “Cimitir Tataresc” de la Muzeul Zambaccian dar si prin operele vazute la muzeele de arta din Brasov, Targoviste, Braila si cele de la casele memoriale Tudor Arghezi si Ion Minulescu.

Daca veniti cu copii si acestia se vor plictisi, unul dintre parinti poate iesi cu ei vis-à-vis de muzeu, unde o sa gasiti Parcul “Alei”.

Pana baiatul meu a dat cateva ture cu bicicleta si s-a jucat la locurile special amenajate aici, eu am luat-o la pas ca sa fac cateva poze turnului cu ceas, un fost minaret de geamie si la Biserica Greaca pictata de Gheorghe Tattarescu, un artist originar din Focsani, intalnit si la Biserica Zlatari din Bucuresti, Manastirea Bistrita, Catedrala Mitropolitana din Iasi, la Manastirea Ghighiu de langa Ploiesti, la capela Palatului Stirbey de la Buftea, la Biserica Coltea din Bucuresti, la Biserica Negru Voda din Campulung, la Biserica Greaca din Braila si cel care a creat frumoasele picturi dintre care amintesc: “Unirea Principatelor”, “Renasterea Romaniei”, “Romania Moderna”, portretul lui Balcescu.

M-am intors apoi pe langa parc si m-am oprit pe dreapta la SCHITUL SFANTUL NICOLAE, o fosta geamie transformata in biserica crestina si langa la ruinele CETATII GIURGIU, o cetate pe care am regasit-o pictata impreuna cu Mircea cel Batran in acest schit.

Am luat apoi masina si am mers pe faleza Dunarii pentru un meniu pescaresc, iar cu alta ocazie ne-am facut siesta pe malul Dunarii, unde se poate pune o paturica, iar copiii se pot juca in nisipul fin.

Din pacate Giurgiu nu are o faleza frumos amenajata cum au alte orase de la malul Dunarii si este destul de saracacios in atractii turistice dar, cauta sa vezi partea plina a paharului, asa cum facem noi, cauta lucruri care sa-ti placa, si daca faci abstractie de cele negative, atunci merita sa vii pana aici. Incercam sa prezentam pe acest site lucrurile frumoase din Romania, si sa ne abtinem pe cat posibil sa le prezentam pe cele negative, dar asta nu inseamna ca ele nu exista, ca nu sunt deprimante, ca nu facem comparatie intre tara noastra si tarile civilizate si dezvoltate. Pentru a iesi din aceasta stare trebuie sa protestam mereu, trebuie sa fim exigenti, sa mergem la vot, sa penalizam oamenii politici care nu fac nimic pentru orasele lor, sa alegem oameni tineri, competenti, oameni care fac parte din partide curate, nu din cele care-si protejeaza si promoveaza in functii infractori dovediti.

Giurgiu face parte din Campia Burnazului, iar pana aici mai puteti vizita Manastirea Comana ctitorita de Vlad Tepes, va puteti opri la Crucea de la Calugareni, iar in judet mai puteti vizita Manastirea Mironesti, o ctitorie a Cantacuzinilor, Manastirea Negoiesti, o fosta curte domneasca a lui Matei Basarab, Biserica Herasti de langa Conacul Udriste, locul in care este inmormantat Milan Obrenovici din familia regala a Serbiei. Tot relativ aproape sunt orasul Oltenita si o serie de balti de pescuit foarte pitoresti.

Sursa: taradacilor.ro

Articol publicat de Laurențiu Barbu

Promovarea memoriei colective pentru conservarea identității românești!