Anastase Dragomir s-a născut la data de 6 februarie 1896 în Brăila, într-o familie cu şase copii. A lucrat în Franța, la mai multe fabrici de avioane, unde a perfectat un sistem pentru a salva piloții și pasagerii în caz de accident.

La data de 3 noiembrie 1928 a solicitat francezilor brevetul cu numărul # 678566 pentru invenţia „Nouveau système de montaj des parașute dans les Appareils de locomoție aérienne” (Nou sistem de montare al parașutelor la aparate de locomoție aeriană).

Brevetul a fost eliberat la data de 2 aprilie 1930 şi invenția a fost catalogată drept „un nou sistem de parașutare pentru aparate de locomoție aeriană, fiecare pasager având propria sa parașută care permite, în momente critice, detașarea din avion”.

După mai multe încercări, Anastase Dragomir a reușit să obțină finanțarea și a început construcția scaunului care urma să se catapulteze. Invenția a fost testată într-un avion pilotat de Farman Lucien Bossoutrot în aeroportul Orly din Paris, la 28 august 1929. Ziarele franceze au raportat mult mai târziu succesul invenției lui.

Dragomir s-a întors în România după experimentul din Paris unde, alături de căpitanul român, inginer de aviație, Constantin Nicolau, a repetat cu succes experimentul într-un avion Avia la Aeroportul Băneasa din București, la 26 octombrie 1929. El a continuat să rafineze invenția sa, obţinând brevetul cu numărul # 40658 din 1950, dat de statul român, pentru „celula paraşutată”.

În 1960, a primit tot în România şi brevetul cu numărul # 41424 pentru un avion de transport, echipat cu cabine de catapultare.

Anastase Dragomir a murit în București, în iunie 1966.

“Alte idei tehnice de avangardă ale inventatorului brăilean au rămas neînregistrate, fiind redescoperite mai târziu de alţi cercetători. Ca şi Henri Coandă, creatorul primului avion cu reacţie din lume, inventatorul brăilean Anastasie Dragomir, cu celula sa de salvare, a luat-o înaintea timpului său, anticipând, prin descoperirile făcute, realizările tehnice atinse abia în anii noştri.” (brailapebune.net)

Fotografia prezentată pe timbru, este scaunul proiectat și construit de britanicul MartinBaker. Sir James Martin a fondat compania MartinBaker, care a produs scaune catapultabile,  folosite de mai mult de 80 de companii de Forțele Aeriene din întreaga lume, de avioane cu peste 16.500 de locuri. Compania MartinBaker este condusă în prezent tot de familia Martin.


Reportaj, traducere şi adaptare Mădălina Corina Diaconu
Sursa: http://www.cunoastelumea.ro/

...

Voi ce părere aveți?
Vă invităm să comentați mai jos.

Articole recomandate!