in ,

Elicopterul a fost invenția unui român

Iată cum printre pionierii tehnicii și aeronauticii mondiale putem trece noi nume de români, mai mult sau mai puțin cunoscute. Acum îl vom prezenta pe cel care a inventat elicopterul. Se știe că a fost un inginerul francez, dar de origine română, pe numele său Paul Cornu. La 13 noiembrie 1907 el a făcut primul zbor din lume cu un elicopter. Aparatul cântărea 260 de kilograme şi s-a menținut în aer 20 sec., la 30 cm deasupra Pământului, apoi s-a prăbușit.

Paul Cornu s-a născut pe 15 iunie 1881, în Glos and Ferriere, Franţa, într-o familie cu 13 copii. Deși era român, francezii l-au naturalizat  ca „inginer francez”, așa cum va face mai târziu cu alți mari români. Creativitatea a moștenit-o de la tatăl său. De fapt, părintele i-a remarcat talentul la desen  și ideile originale pe care i le-a și încurajat. Când avea 24 de ani, Paul Cornu a realizat un model de elicopter, care cântărea 13 kilograme şi avea două rotoare, aşezate de o parte şi de alta a unui cadru de metal. Aceasta era dotat cu un motor de doi cai putere. A făcut o demonstrație cu modelul nou creat în faţa mai multor curioşi.

După primele experimente reuşite, Paul Cornu a căpătat încredere, astfel că a început, în 1906, să construiască un aparat de zbor mai mare, finanţat din donaţiile celor care îl susţineau. Lucra singur, astfel că lucrările înaintau greu, iar elicopterul a fost gata abia în 1907. Acesta avea un cadru în formă de V şi un motor de tip „Antoinette” de 24 CP, plus un loc pentru pilot. În total, elicopterul cântărea 260 de kilograme (cu tot cu pilot), ceea ce s-a dovedit prea mult pentru puterea mică a motorului. Nici cureaua de transmisie nu funcţiona aşa cum ar fi vrut inventatorul; era lungă de 22 de metri şi ar fi trebuit să lege motorul de cei doi scripeţi care susţineau elicele, situate de o parte şi de alta a structurii.

Cu toate acesteaPaul Cornu a rămas în istorie pentru că a reuşit să se ridice în aer cu aparatul său imperfect, pe 13 noiembrie 1907. S-a ridicat doar 30 de centimetri de la pământ şi a rămas în aer doar 20 de secunde, dar a fost pentru prima dată când se ridica în aer un elicopter, condus şi controlat de un pilot. Răuvoitorii l-au ironizat pe inventator şi i-au numit aparatul „bicicletă zburătoare”, făcând aluzie la afacerea familiei – atelierul de confecţionat şi reparat biciclete. Corpul maşinăriei construite de Cornu semăna, într-adevăr, cu o cabrioletă cu patru roţi, astfel că ironia le-a fost la îndemână. În ciuda tuturor, Paul Cornu şi-a câştigat locul în rândul pionierilor aviaţiei. Pe drumul deschis de Paul Cornu, slovacul Jan Bahyl a adaptat motorul cu combustie internă pentru elicopterul său, care s-a ridicat la 0,5 metri de sol în 1901. În anul 1905, pe data de 5 mai, aparatul inventatorului slovac a atins altitudinea de patru metri, zburând peste 1500 m –fără pilot. În 1906, doi fraţi francezi, Jacques şi Louis Breguet, au experimentat aripile pentru elicoptere, iar în 1907 au reuşit să construiască aparatul de zbor „Gyroplane No.1”, care s-a ridicat la 0,6 m şi a rămas în aer un minut. S-a dovedit a fi un aparat instabil. Contribuții au avut și alți inventatori, însă cel considerat părintele elicopterului modern a fost Igor Sikorsky. Acesta s-a născut la Kiev, pe 25 mai 1889, şi era interesat de aeronautică, încă din copilărie. A studiat în Germania, apoi la Paris. Începuse deja să îşi imagineze construirea unui elicopter practic. A făcut în acest sens mai multe experimente în Franța și America. În acest proiect tehnic doi români s-au mai remarcat: Gheorghe Botezatu (cel care a creat elicopterul numit „Caracatița Zburătoare”) și Grigore Brişcu (cel care a inventat „Aerobrişca”). Într-un secol al avântului tehnic, iată că și spiritul scânteietor românesc și-a lăsat amprenta sa nepieritoare. Cinste lor!


Sursa: ziarulnatiunea.ro

Articol publicat de Laurențiu Barbu

Promovarea memoriei colective pentru conservarea identității românești!