Producţia românească de automobile are o istorie de peste un secol. Prima fabrică a fost creată în 1908 la Arad. In timp, multi ingineri români au fost cunoscuţi chiar si peste hotare pentru invenţiile şi prototipurile lor.
Aurel Persu a creat un automobil cu forma aerodinamică a picăturii de apă în cădere, brevetându-şi invenţia în Germania, la 19 septembrie 1924. Vehiculul era dotat cu frâne pe saboţi şi avea o capacitate cilindrică de 1.400 cmc. Automobilul a fost donat Muzeului Naţional Tehnic Dimitrie Leonida în 1969. Este în stare de funcţionare şi în prezent.
Gheorghe Gal a fost campion de motociclism în anii 1930, a creat un microautomobil, cu trei roţi, dotat cu un motor Jawa de 250 cmc, 12 CP si un consum de 4,3litri/100 kilometri. Automobilul Gal avea o lungime de 2,60 metri, două locuri, direcţia pe roţile din faţă, schimbătorul de viteze la volan. Putea atinge o viteză de până la 75 Km/h. Câteva exemplare din prototipul lui s-au păstrat la colecționari de mașini de epoca.
Un automobil exotic era De Karaso Simplon şi a fost realizat în Uzinele din Reşiţa. Avea o caroserie monobloc din răşina poliesterică armată cu fibră de sticlă montată pe o infrastructură echipată cu motor Renault. Karaso Simplon era confecţionat manual şi impresiona prin tapiţeria din piele ecologică.
Justin Capră a construit automobilul Virgilius, cu două roţi, echipat cu un motor de avion de 105 CP. Vehiculul cu o greutate de 250 de kilograme putea atinge 300 km/oră. Tot el a realizat şi cea mai mică maşină din lume, Soleta F, care consuma 0,5 l la 100 de kilometri.
În anii 1970 românii utilizau primul autobuz cu etaj. Maşina putea transporta 74 de oameni şi efectua curse între Bucureşti şi Amara.
Cea mai elegantă mașina autohtonă a anilor 1940 a fost Malaxa. Automobilele create în uzinele celebrului industriaș Nicolae Malaxa erau echipate motoare cu trei cilindri in stea, aveau 30 CP, şase locuri şi atingeau o viteză de 120 km/h, consumul de benzină fiind de 10 l/100 km.
Sursa: stiintamister.com