Când spui „Sinaia” te gândești la munți, la Castelul Peleș, la Mănăstirea Sinaia și, poate, la misterioasele „tăblițe de plumb”, pe care este sunt înscrise fragmente din istoria neamului geto-dac. Dacă ai ajuns la Sinaia cu trenul, trebuie să știi că una dintre atracțiile orașului se află la doi pași, chiar în incinta gării. Este vorba despre o mică expoziție în care sunt prezentate… trenuri miniaturale. La rândul lor, gările, podurile și liniile ferate sunt liliputane, pe măsura trenulețelor expuse!
Expoziția cuprinde zeci de mini-locomotive, peste o sută de vagoane, aliniate de-a lungul a 300 de metri de căi ferate în miniatură, cu tunelele și gările de rigoare. Interesant este că toate gările expuse în miniaturala rețea de căi ferate sunt construite pe baza unor modele reale de gări europene, majoritatea italiene.
În afară de trenuri, căi ferate și și gări, sunt prezente și machete ale unor clădiri specifice mediului urban și rural din Europa, precum și diferite peisaje – dintre care nu lipsesc cele montane. Clădirea în care este adăpostită expoziția, ridicată spre finele secolului XIX, reprezintă prima gară regală din țara noastră. „Muzeul trenulețelor” din gara Sinaia este o expoziție atractivă și instructivă, în egală măsură, atât pentru cei mici, cât și pentru adulți, care vor fi uimiți să observe cu câtă meticulozitate a fost creată fiecare piesă și cu câtă ingeniozitate a fost conceput întregul ansamblu al expoziției. Observatorului atent, expoziția de trenulețe din gara Sinaia îi poate oferi noi cunoștințe despre viață și societate. Este o fascinantă lume în miniatură!
Care este povestea acestei fascinante colecții de trenulețe? Înainte de-a deveni exponate de muzeu în gara din Sinaia, machetele de trenuri și clădiri au aparținut afaceristului Alberto Drera, care nutrea o puternică pasiune pentru vehiculele și construcțiile în miniatură și care a și locuit o vreme în Sinaia. După ce italianul a trecut la cele veșnice în urmă cu 10 ani, familia sa a donat toate piesele către CFR, pentru realizarea unui muzeu. Lucru care s-a și înfăptuit, în anul 2009! Pentru fabricarea tuturor componentelor, italianul a cheltuit zeci de mii de euro. În colecție se află și o reproducere la scară mică a gării regale din orașul Sinaia.
Fără legătură cu expoziția de trenulețe, dar în legătură cu domeniul feroviar și istoria secolului XX, trebuie semnalată, nu departe de clădirea gării, și prezența unui vehicul neobișnuit. Este vorba despre o drezină blindată care s-a aflat, cândva, la dispoziția unui personaj feminin, dar nu și pozitiv, de pe scena politică a anilor de început ai comunismului românesc.
„Mașina cu roți de tren” fost folosită de către temuta Ana Pauker, dar și de către alte căpetenii comuniste, în deplasările prin țară. Vehiculul a fost prevăzut cu un blindaj serios. Se spune că parbrizul spart al drezinei este consecința unui atentat, săvârșit cu puțin înainte de 1950, în care atacatorul, rămas nedescoperit, a folosit o armă automată, spre a o suprima pe Ana Pauker.
Geamul a avut, după cum se vede, o grosime impresionantă, dar n-a rezistat rafalei de gloanțe. Vehiculul seamăna cu un automobil, era robust ca un tanc și se deplasa… ca un tren. Mașina garată la Sinaia este o piesă unică, între vehiculele feroviare din România. În vremurile sale de glorie, drezina depășea cu ușurință viteza de 100 km/h, avea un interior luxos, un motor de peste 5000 centimetri cubi și cântărea 5000 de kilograme!
Sursa: cunoastelumea.ro