in

Turnul Eiffel din Paris, construit cu oțel românesc

Când spui Paris, inevitabil spui: Turnul Eiffel. Însa, puțini cunosc faptul că acest simbol al Franței a fost construit după o tehnică dezvoltată de un inginer român: Gheorghe Pănculescu, în secolul al XIX lea. Chiar și oțelul folosit în construcție – se pare – a fost adus din România.

Turnul Eiffel este rezultatul muncii arhitectului francez Gustave Eiffel, care alaturi de alti trei arhitecti francezi au realizat una din cele mai impozante constructie ale lumii moderne. Inaugurat pe data de 31 martie 1889, cu ocazia centenarului Revolutiei Franceze, turnul a trecut printr-o serie de procese tehnice, extrem de complexe.

Cu o inaltime de 300 metri, Turnul Eiffel este o constructie pe trei nivele ce foloseste 18.000 de piese de otel cu o greutate de aproximativ 10.000 tone. Spectaculos esta faptul ca a fost finalizat in doi ani de zile, fara sacrificii umane, asa cum se intampla, in lucrari de-o asa amploare, aspect datorat elementelor de siguranta folosite in finalizarea structurii, elaborate de inginerul roman, Gheorghe Panculescu.

George Panculescu, o figura necunoscuta in Romania s-a nascut in anul 1884, in Valenii de Munte si a absolvit Facultatea de Stiinta si Tehnologie din Zurich, Elvetia. Datorita aptitudinilor sale a fost cooptat in cadrul uneia dintre cele mai importante companii ingineresti din Franţa, ”Société des Établissements Eiffel”, patronata de insusi, Gustave Eiffel. Sigur, in aceasta ecuatie – spun istoricii – a contat si recomandarea facuta de poetul Vasile Alecsandri care avea legaturi stranse cu arhitectul francez, la acea vreme.

Gheorghe Panculescu nu a inselat asteptarile francezilor, ba mai mult a fost numit Sef de Departament pentru rezistenta materialelor.

In 1878, inginerul roman revine in Romania – la putin timp dupa obtinerea titlului de Regat – pentru construirea liniei ferate ce leaga Bucurestiul de Predeal, in urma contractarii companiei franceze pentru realizarea acestui tronson. Datorita implicarii lu Gheorghe Panculescu, in 11 luni sunt finalizati 200 km de cale ferata – intregul traseu, de fapt – desi contractul initial stipula incheierea lucrarii in 5 ani.

In tot acest timp, Gustave Eiffel se gaseste intr-un impas si nu vede realizabila finalizarea Turnului Eiffel in timp util pentru celebrarea centenarului Revolutiei Franceze. Se vede nevoit sa faca o vizita in Romania pentru a cere sfatul inginerului roman Panculescu, dar si pentru a vedea cu ochii lui tehnica revolutionara privind imbinarile metalice elaborata de acesta.

Gustave Eiffel

Casa in care locuia inginerul roman, la acea vreme, in Valenii de Munte a devenit, intre timp, locuinta marelui istoric, Nicolae Iorga. Astazi, muzeu.

Gustave Eiffel a petrecut doua saptamani, impreuna cu inginerul Panculescu, timp in care arhitectul francez a deprins modul in care trebuie realizate imbinarile metalice, invatand cum sa asambleze turnul in etape sau sa foloseasca tot felul de subansamble la sol care, ulterior, sa fie montate la inaltime.

Se spune ca otelul folosit in constructia Turnului Eiffel a fost adus de la Resita, iar niturile necesare asamblarii structurilor metalice au fost turnate intr-o localitate de langa Hunedoara. Aceste aspecte nu sunt confirmate si atestate documentar in Franta, ramanand simple legende.


Sursa: haihuin2.com

Articol publicat de Laurențiu Barbu

Promovarea memoriei colective pentru conservarea identității românești!