Mare le-a fost mirarea zecilor de părinţi şi copii români când au ajuns la şcoala generală din Sovata pentru a începe un nou an şcolar. Au aflat cu stupoare de la directorul şcolii că nu mai există învăţământ în limba română, decât în cazul comasării unor clase din ani diferiţi, cu predare simultană, câte 25 de minute pe oră pentru fiecare an de studiu în parte. Motivul ? Nu mai sunt fonduri şi nici profesori pentru clase „minoritare”. De asemenea au fost îndrumaţi spre clasele cu predare în limba maghiară, în caz contrar având varianta unei chete prin care să plătească profesori.
Umilinţa a ajuns la apogeu atunci când părinţii au mers în audienţă la inspectorul şcolar şef pe judeţ, Ştefan Someşan, care le-a spus că nu există fonduri pentru profesori români care să predea la fiecare clasă gimnazială
Campania de segregare a devenit evidentă după ce în Târgu-Mureş după retrocedarea ilegală către biserica romano-catolică a clădirii în care funcţionează Colegiul Naţional Unirea, s-au mai desfiinţat două licee româneşti (Constantin Brâncuşi şi Emil Dandea) şi s-au înfiinţat patru şcoli cu predare în limba maghiară.
Vă prezentăm sesizarea înaintată de părinții elevilor din Sovata către Inspectoratul Școlar Județean Mureș
„Prin prezenta, părintii clasei a-VI A (secţia română), din cadrul Gimnaziului Domokos Kazmer Sovata, potrivit tabelului anexat, ne adresăm dvs. cu următoarea doleanţă.
Elevii clasei a VI A, în număr de 9 elevi, au fost comasaţi în clasă simultană cu elevii clasei a- VIII A, şi aceştia în număr de 9 elevi, lucru cu care nu suntem de acord, întrucât se diminuează procesul de învăţământ , respectiv, în loc de 50 minute ora de studiu, aceasta va fi de 25 minute.
În urma discuţiilor purtate cu conducerea unităţii şcolare, am primit explicaţii potrivit cărora o clasă trebuie să aibă cel puţin 15 elevi în cazul minorităţilor naţionale.
Ori, clasa a VI A secţia română nu constituie o minoritate naţională aşa cum este definită în Constituţia României, ci este o majoritate naţională, chiar dacă în zona (loc.Sovata) este o minoritate în comparaţie cu populaţia de etnie maghiară.
Aşadar, domnule inspector şef, vă rugăm să faceţi cât mai urgent posibil demersurile necesare pentru aprobarea clasei a-VI A (secţia română) ca şi clasă independentă.
În caz contrar, vom fi nevoiţi să transferăm copiii la şcoli din alte localităţi sau să apelăm la foruri superioare, respectiv instanţele de judecată.
În speranţa că cererea noastră va fi analizată cu seriozitate, şi deasemenea aprobată , vă mulţumim anticipat.
Sovata: 15.09.2014”