Cătina din grădină – tratament pentru viață

Ameliorează problemele pielii – uleiul de cătină este bogat în acizi grași și poate proteja pielea împotriva razelor UV și arsurilor solare, având și un puternic efect antiinflamator.

Cătina este o plantă cu beneficii surprinzătoare pentru sănătate, motiv pentru care este folosită de secole de popoarele asiatice în medicina tradițională. Cătina are un conținut ridicat de vitamine, iar în combinație cu mierea vei obține un preparat natural care îți va oferi o doză bogată în substanțe nutritive benefice pentru organism.

Află cum poți prepara amestecul de cătină cu miere, cum îl poți consuma, dar și care sunt toate beneficiile pe care și le oferă cătina.

Cătina face parte din familia Elaeganaceae. Aceasta crește sub forma unui arbust care poate ajunge până la o înălțime cuprinsă între 2 și 4 metri, are ramuri cu spini mici și frunze înguste pe care cresc fructele de cătină.

Fructele de cătină au forma unor boabe mici și moi, de culoare portocaliu închis, iar gustul este acrișor și puțin amărui. Fructele se culeg de obicei în luna august și până la sfârșitul lunii octombrie, însă perioada potrivită este toamna târziu, când fructele sunt bine coapte.

Iată câteva rețete în care poți integra acest fruct pentru a avea o alimentație bogată în cătină.

1.Suc natural de cătină

Pentru a obține acest suc, la 1 kg de fructe de cătină coapte se adaugă 1 kg de zahăr. Fructele, care pot fi mai întâi zdrobite, se fierb uşor cu 200 ml apă, timp de 15 – 20 minute. Terciul se strecoară sau se pasează iar sucul se îndulceşte. Se toarnă încă fierbinte în sticle şi se sterilizează la 85°C timp de 20 minute (pentru păstrare îndelungată).

Cele mai sănătoase variante sunt cele în care se utilizează miere sau suc de pere.

Fructele de cătină pot fi transformate în suc cu ajutorul unei centrifuge. Sucul proaspăt poate fi depozitat pur sau în amestec cu aceeaşi cantitate de zahăr până la un an. Pentru a împiedica fermentaţia, se poate pune o peliculă fină de ulei, ca dop de aer.

2.Gem de cătină

Pentru a prepara acest gem, avem nevoie de 1,250 kg fructe de cătină care se opăresc cu un pahar de apă până devin păstoase, iar după răcire acestea se trec prin sită, pentru a separa sâmburii. Pasta astfel obţinută se amestecă cu 750 – 800g zahăr şi se fierbe până la consistenţa dorită.

După ce se răceşte, se pune în borcane şi se depozitează la rece. Gemul de cătină poate fi asortat şi cu diverse alte fructe, cum ar fi: cireşe, vişine,  zmeură, coacăze etc.

3.Dulceaţă de cătină

Pentru dulceaţă este necesar 1 kilogram de fructe de cătină. Dintr-un kilogram de zahăr şi jumătate de litru de apă se face un sirop ce se fierbe până când se leagă, apoi se adaugă cătina. Cratiţa se lasă la foc potrivit până când se leagă din nou siropul.

Când dulceaţa este gata, fructele plutesc în sirop şi au un aspect lucios.

Trebuie avut grijă la pregătirea siropului ca acesta să nu se lege prea mult  căpătând gust de zahăr ars.

Dacă se preferă, pentru o mai puternică aromă, în ultimile 5 minute de fiert se poate adăuga un baton de vanilie. După ce s-a răcit, dulceaţa se pune în borcane şi se leagă cu o folie de plastic, apoi  se depozitează la rece.

4.Îngheţată de cătină

Sunt necesare 3 ouă, 250g zahăr, 250g frişcă bătută spumă, 300ml suc de cătină limpezit. Într-un castron, albuşurile se bat spumă tare, se adaugă zahărul şi o lingură cu rom, apoi se bat în continuare până se întăresc. Se pun apoi gălbenuşurile şi sucul de cătină, iar castronul se aşează pe un vas cu apă clocotită. Compoziţia se bate 8 – 10 minute cu telul, insistând până când se leagă. După ce se răceşte compoziţia, se adaugă frişca, care se amestecă uşor prin răsturnare ca să nu se lase spuma. Compoziţia se toarnă în tăviţe speciale care se introduc în congelator.

Datorită conținutului bogat în vitamine și alte substanțe nutritive, cătina este recunoscută pentru numeroasele sale beneficii pentru sănătate:

Îmbunătățește funcționarea sistemului digestiv – acizii Omega-7 din cătină ajută la hidratarea mucoasei din tractul digestiv și pot preveni apariția ulcerului gastric; în același timp, ameliorează durerile și grăbesc procesul de vindecare în cazul problemelor digestive.

Ameliorează problemele pielii – uleiul de cătină este bogat în acizi grași și poate proteja pielea împotriva razelor UV și arsurilor solare, având și un puternic efect antiinflamator. Totodată, poate preveni apariția altor probleme dermatologice, precum acnee, dermatită, eczeme, vergeturi sau uscarea pielii.

Intărește sistemul imunitar – cătina este bogată în antioxidanți benefici pentru sănătatea organismului. Aceștia protejează organismul împotriva radicalilor liberi și întăresc sistemul imunitar.

Protejează sănătatea inimii – un studiu publicat de American Journal of Clinical Nutrition a demonstrat că un consum regulat de cătină este benefic pentru sănătatea inimii și poate reduce riscul de apariție a bolilor cardiovasculare.

Ameliorează simptomele răcelii – datorită aportului ridicat de vitamina C, cătina este de mare ajutor în întărirea sistemului imunitar.

Report

Articol publicat de Andreea Moțoc

Ce părere ai despre această postare?

22 Points
Upvote Downvote

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Loading…

0